Feketén-fehéren

Tarolni fog a folklór az idei Oscaron.

A Cold war című film úgy kezdődik, hogy a második világháború borzalmai épphogy csak végetértek Lengyelországban, a folkloristák máris a lerombolt falvakban énekeltetik a parasztokat. Hiába, ebben a szakmában mindig minden óra a huszonnegyedik. Sár van, szegénység és az új ideológia már meghozta az általános, mélyre szívott egykedvűséget is.  Csak a forog a magnószalag rendületlenül a mindent átszővő cigarettafüstben. Ebben a tarr bélai szürke depiben egyszer csak felbugyog az esztétikai gyönyör: két hihetetlenül szép és szuggesztív tekintet. Makk Károly óta tudom, hogy szerelmes filmet két ember arcára kell építeni. Kezdjük a férfival. Szögezzük le rögtön, a rendező, Pawel  Pawlikowski biztosra ment: amikor egy férfi egy lerohadt kastélyban a semmi  közepén odaül egy elhagyott zongorához és eljátsza Chopin cisz-moll impromtujét, lehet akár 150 kg vagy 150 cm, minden normális nő beleszeret. (Uraim, tessék gyakorolni, lerohadt kastély van bőven!) Tomasz Kot ráadásul még szép is, ragyogó szemek, magas homlok, gátlás alatt tartott férfieerő némi búval fűszerezve. Ami pedig a nőt illeti, na igen, megint egy bevált trükk: a frufru. A filmes női vonzerő fokozása a következő: nő, szőke nő, frufrus szőke nő. Joanna Kulig  Liv Ulmann és Marylin Monroe oltványa lehetne, előbbiből a kétségbe vonhatatlan női tartás és függetlenség, utóbbiból a spontán, kikerülhetetlen szexuális kisugárzás jutott neki.  Pawlikowski szereplőválasztása annyira tökéletesen sikerült, hogy történetét el se tudom képzelni mással, mint ezzel a két, számomra teljesen ismeretlen lengyel színésszel. Az ő arcukért forgathatta fekete-fehérben a filmet, mert tekintetük és tragikus szerelmük  ebben a koncentrált és kontrasztos látványvilágban él igazán, amelyről a gimis filmklub jutott eszembe, Ingmar Bergman és Andrzej Wajda áthallásokat éreztem végig. Számomra az identitás a fő kérdése ennek a filmnek, amit őröl a politika, őröl a művészet és őröl a szerelem is.
coldwar_zimnawojna

A másik szintén fekete-fehér film, amely ugyancsak a legjobb külföldi film kategóriájában indul idén, s melyben az operatőri munka az előző filmhez képest még emlékezetesebb, Alfonso Cuaron Roma című alkotása. A kamera néhány hónapra Cleo, egy felső középosztálybeli mexikói család cselédje mellé szegődik. A fiatal leány napi munkavégzését követve bepillantunk házigazdái életébe, sőt, szennyesébe is. Cleo magánélete szabadidejében, főleg a ház falain  kívül  zajlik és drámája is ott kezdődik. A filmben talán legizgalmasabb a térkezelés, a kívül és a belül, a lent és a fent kérdése, mert a határvonalak nem  ugyanazt jelölik és jelentik egynek és másnak, egyetlen közös érvényű tér van: mindenkinek ugyanazon a szoros és (kutya)szaros bejáraton kell keresztül mennie ahhoz, hogy világai között átjárhasson. A folklór a film egész képi rendszerében meghatározó.  A főszerepet játszó Yalitza Aparicio mesztic és triqui őslakós szülőktől származik. A Salma Hayek mexikóiságán felnőtt  mozinéző számára lehetetlen nem hosszan tűnődni alacsony, tömör termetén, szájhangsúlyos, széles arcán, közel ülő szemein, rövid karjain és apró kezein.  Bár Cleo — szolgálólány társával egyetemben — vizuálisan egészen elkülönül a családtól, mégsem őt, hanem a többieket érezzük  idegennek. Miközben mindeninek megvan a maga helye és szerepe, amelyet elfogad, valami alapvető zavarodottság telepszik rá mindenre. Ahogy a vidéki házban zajló  ünnepségkor az erdő tűzzel próbálja visszafoglalni a belétolakodó kertet, az utca betör az áruházba, a nap megégeti, az óceán el akarja nyelni a gyermekeket, a kórházban pedig, ahol minden eszköz és tudás rendelkezésre áll, a halál győzedelmeskedik. A kultúra szabályai mögött a vadon kívül és belül lesben áll. Az egyetlen megszentelt hely a tetőteraszon lévő mosókonyha, de az égre tekinteni csak a kiváltságosoknak jut eszébe. Flaubert Egy jámbor lélek című elbeszélése járt eszembe végig a film alatt. Kiváncsi volnék, Cuaron hogy van ezzel.
roma

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s