Fizikázunk

A családon belüli közös szabadidő eltöltésre és szórakozásra ma már számtalan lehetőség nyílik, melyek közül bárki ízlése és igénye szerint válogathat. Mi a fiammal fizikázunk.

A fizikázás egy kétszemélyes stratégiai társasjáték. Két szereplő (Fiú +Anya) küzd egymással egy közös cél – a bukás elkerülése – érdekében. (Bár a játék elvben más nemű és státuszú résztvevőkkel is elképzelhető, mi a hagyományos felállást mutatjuk be.)

A játék leírása:

  1. Előkészületek

A játék annál izgalmasabb, minél jobban fel tudják venni a résztvevők a szerepüknek megfelelő diszpozíciót, amely a következő:

Fiú: erőfeszítések nélkül, átlagos eredménnyel végezte el az általános iskolát, majd a gimnázium reál-tagozatára nem speciális érdeklődésből, főleg nem családi indíttatásból került – otthon sajnos mindenki bölcsész –, hanem mert kedvelte egykori biológia tanárát, ezért az ő óráin figyelt leginkább. Szabadidejét amúgy többnyire filmnézéssel és focival tölti. Életcélja, jövőképe egyelőre nem ismert, élettanilag lusta, humora kiváló és alapvetően nagyon szeretni való.

Anya: tipikus pedagógus-gyerek, állandó lelkiismeret-furdalással, hogy megtesz-e mindent gyermeke boldogulásáért, jövőjéért. Utál fogadóórára járni, fél megnyitni az elektronikus ellenőrzőt, nem szeret tanárokkal konfrontálódni, de hisz a gyerekeiben, a képességeikben és hogy egyszer majd minden jóra fordul. A fizikát sosem értette, sosem szerette, csak tanárát kedvelte nagyon, akit szívesen parodizált az órán, hogy elhúzza a dolgozatírásnak eltervezett időt. Érzelmi ambivalencia jellemzi, a nyomásgyakorlás széles, nem minden esetben legitim eszköztárát alkalmazza.

  1. A játék menete

A játék rövid rituális párbeszéddel veszi kezdetét. A Fiú miután hazajött az iskolából és megebédelt, bejelenti, hogy egyes témazárót írt fizikából. Erre az Anya asztalt csapkodva és kiabálva visszakérdez: Hogy-hogy egyes, amikor a múltkor már hármas volt? A szóváltás egyéni vérmérséklet szerint folytatható, a szidalmakat és védekező érveket a játékosok korábbi élményeikből idézik elő, de bátran lehet improvizálni is. A vita kifulladásával a játékosok elvonulnak, hogy felkészüljenek a második menetre. A Fiú sértődötten zenét hallgat, az Anya kimerítő átkozódás, néhány telefon és az interneten való böngészés után magabiztos tervvel áll elő. (Magántanárra nincs pénze, és azt már korábban belátta, hogy a tanuláshoz való motivációt amúgy sem lehet megvásárolni. Nincs más hátra, megint neki kell kezébe venni az ügyet.)

Elmélet

Amint az Anya a GLS futártól átvette a Gulyás-Hornyek-Markovits-Szalóki-Varga: Ötösöm lesz fizikából, ha a fene fenét eszik című középiskolai példatárat, kezdetét veheti a második játékmenet. A játékosok tankönyvvel, füzettel, függvénytáblázattal, számológéppel letelepednek egy asztalhoz, majd lépésről-lépésre átrágják magukat a példatár vonatkozó fejezetén. Az ott olvasottakat egybevetik az iskolai füzetben leírtakkal. (Vigyázat! A tankönyv használata értelmetlenül meghosszabbítja a játékidőt. A példatár szűkszavú és szürke, illusztrációtól mentes témamegvilágító bevezető magyarázatai jobban érthetőek, már amennyiben a fizikában megértésről egyáltalán beszélni lehet. A fizika a valláshoz hasonló: el kell hinni, ami le van írva és imádkozni a kegyelemért.) Mondatról mondatra kell haladni, amíg egyetlen szó akad, amely legalábbis a szövegértés szintjén nem világos, tilos továbbmenni. Ez a játék leginkább embert próbáló része. Sokan már itt feladják, mert hát ki érdekel egy olyan világ, amely annyira elvont és parányi, hogy referenciáit, a valóságra vonatkozásait, nehezen látjuk (be) mindennapi tapasztalatainkban?

Elakadás esetén a játékhoz tartozó kiegészítő szettet kell elővenni. Ez dr. Karácsony Rezső fizikatankönyveit tartalmazza, amelyeket a szerző humán érdeklődésű diákok számára állított össze. Ezt a régi sorozatot az Anya egy fizika szakon végzett vendégétől kapta ajándékba, akinek hajvágás közben elpanaszolta keservét. Amennyiben elegendő játékidő áll a játékosok rendelkezésére, e könyvek vonatkozó fejezeteit érdemes elolvasni.

Amikor már van némi elképzelésük a témakörről, érzik pl. az erőt, látják magunk előtt a töltéseket, sőt, Coulomb szakállát is, akkor és csak akkor nekiállhatnak a feladatoknak.

Példamegoldás

Az Anya megnyit a youtube-on egy linket (https://www.youtube.com/watch?v=7kEAziLHIEw), amelyre kínjában bukkant: egy kissé nehézkesen artikuláló fiatalember elmond néhány tudnivalót általában a fizikai feladatok megoldásához. Hogy például írjuk fel az adatokat, keressünk mennyiségeket, vegyük észre a folyamatokat és próbáljuk meg ezeket elképzelni, aztán írjunk fel matematikai egyenleteket, és mit csináljunk, ha elakadunk stb. Életbevágó információk!

Az első példánál az Anya látja, hogy a Fiú mindent számológéppel akar kiszámolni, mert állítja, hogy úgy gyorsabb, persze közben kiderül, hogy nem tanulta még (vagy meg?) a hatványok és gyökök azonosságait. Ekkor rövid matematikai korrepetálás következik és az Anya megfenyegeti a Fiút, ha nem használja a fejét, elveszi tőle a számológépet és hétszer kimarad a dobásból.

A játék utolsó pillanatában az Anya megtudja, hogy volt fizikatanára készített egy honlapot, ahol hasonló segédletek találhatók. (http://szekely-gyorgy.webnode.hu/) Heuréka! A kettes most már meglesz!

Nagyon sok fejtörés, nagyon sok idő telik el. „Mi közöm van nekem ehhez?” – teszi fel magának a kérdést az Anya, de nem szól semmit. Örül, hogy a Fiú dolgozik.

A játék akkor ér véget, amikor a felek üveges tekintettel néznek maguk elé az álmosságtól.

Utószó

Mi ½ 5-től ½ 11-ig fizikáztunk, mert az életmentő példatár, amelyben a feladatok nemcsak a megoldásukkal, de levezetéssel együtt szerepelnek, természetesen csak a dolgozat előtti napon érkezett meg, a nélkül pedig elindulni se tudtunk volna a fény irányába. Végül kijött egy végeredmény, aztán egy másik is, na, nem mindegyik, de elképesztő érzés volt akkor is.

Tegnap írták meg a javító dolgozatot. Várjuk az eredményt.

Azt hiszem belátható, hogy valami rendszerszinten nincs rendben ezzel az egésszel. A fizikát a serdülőkor küszöbén kezdik el tanulni. Álmodozik a gyerek, néz kifelé az ablakon, elég, hogy a füzetében egy betű lemarad az egyenletből és már értelmezhetetlen az egész. Alacsony az óraszám, az órák között hosszú idő telik el, ha beteg a tanár vagy a gyerek, lemaradnak, nincs bevésődés, begyakorlás, kudarc jő kudarcra, amelyet tetéz a gimnáziumi természettudományos tempó. Pedig amíg a matek nem stabil, kár a fizikával meg a kémiával foglalkozni, lássuk be. Születnek a rossz jegyek, meg a frusztrált gyerekek, de olyan nincs, hogy egy egész osztály vagy egy egész generáció hülye, ezt is lássuk be. Holott óriási szükség lenne természettudományokban jól képzett szakemberekre Magyarországon is. Addig, amíg a magyar oktatás – gőgből, dacból vagy puszta vakságból – nem tudja az érdeklődést felkelteni és fenntartani e tantárgyak iránt, addig marad a vakszerencse. A zsenik és a korán érő, feladattudattal rendelkező gyerekek bennmaradnak a játékban, az átlagosok és a kicsit mások, akiknek a motivációja elsősorban nem tekintély- és szabálytiszteletből táplálkozik, elég korán kiesnek. Így óriási kreatív energia vész el.

Amíg erre az illetékesek ráébrednek, jó szórakozást kívánok mindenkinek!

A Jóisten pedig áldjon meg minden Tanárt, aki a vissza nem pörgethető tanórákon kívül is – blogon, honlapon, youtube-ra töltött videókon – ingyen elérhetővé teszi tudását, ezzel segítve diákot és szülőt, és NEM ADJA FEL!

 

One response to “Fizikázunk

  1. Tanulságos mai történet azon szülők életéből, akik igazán szívükön viselik gyermekük boldogulását, lelki egyensúlyát. Remélem eljut azokhoz is, ahol oktatással foglalkoznak szívvel és felsőfokon.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s