Az arcod beszéde

0mim

Amikor csecsemőt tartunk a kezünkben, közérzetét, kívánságait, örömének vagy elégedetlenségének okait elsősorban arckifejezéséből próbáljuk kiolvasni, a távolodó vonat ablakából pillantásunkkal hosszabbítjuk meg a búcsúzást, és idegenek közt is a másik tekintetét fürkésszük először, mielőtt  megszólalnánk.
A filozófusokat ősidők óta foglalkoztatja a kérdés, vajon létezik-e a nyelv előtti vagy azon túli jelrendszer a kommunikációnkban. A megismételhetetlen változatokban létező emberi arc jelsűrűségét arra vezetik vissza, hogy az ember eredendően társas lény, érdeklődik a másik iránt. (Megfigyelhető, hogy a társasági emberek mimikája mennyivel nyíltabb és elevenebb, mint azoké, akik idejük nagy részét önszántukból vagy élethelyzetükből adódóan egyedül töltik.) A fiziognómia tudománya a 18. században élte virágkorát és elsősorban Johann Kaspar Lavater munkássága tette népszerűvé. Az évszázadokon át a fiziognómia művelői és kritikusai számára – az antropológia, a nyelvészet, az ikonográfia megközelítésében – olyan kérdések vetődtek fel, hogy melyik beszéd „az igaz(i)”? Elcsökevényesedett-e az arc beszéde a beszélt nyelv megjelenésével? Olvasható-e egyáltalán a tekintetünk a nyelv nélkül? Vajon arcvonásokból lehet-e jellemvonásokra következtetni? Mióta ábrázolunk személyes arcot és mi köze mindennek Krisztushoz? Létezik-e a szubjektumnak arca, vagy manipulált maszkot viselünk csupán? (Kocziszky Évának e témában írt nagyszerű áttekintő tanulmánya az interneten is olvasható: http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/kmfil/kutatas/Kocziszky/ARC6.htm)
A fiziognómia tanulságai nemcsak a színészek, pszichológusok, detektívek, de a fodrászok számára is hasznosak. Egy jó frizura eltalálásához ugyanis szükség van arra, hogy rövid idő alatt nagy vonalakban felmérjük, ki a vendégünk. A külső adottságok (testalkat, arc, haj, öltözködés) mellett a fellépésből (mozgás, mimika, gesztusok) lehet következtetni a vendég habitusára, kulturális kötődéseire, ízlésére, akár szerepvágyára, sőt, aktuális fizikai és lelkiállapotára is. Ám ne felejtsük el, hogy a vendég is olvas: a mi arcunk éppenséggel az ő tekintetében válik “befejezett képpé”.

Koepfe mit unterschiedl.Mimik / Kupferst. - Heads showing different passions - 5 visages faisant des grimaces/Grav.cuiv ader_mimika 2minnamimika

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s