Széllel bélelve

Image


A homo sapiens története első mintegy 200 ezer évében a napon, szélben vagy a tűz melegében szárította a haját. A barlangból a kapitalizmusig kellett eljutni ahhoz, hogy valakinek eszébe jusson a haj száradását mesterségesen felgyorsítani. Alexandre Godefroy francia fodrászmester fejlesztette ki az első burát 1890-ben: a porszívóból kiáramló levegőt csőben fogta fel és irányította vendégei fejére.

Image

Az idő megtakarítására a nők is kényszerítették a fodrászokat, akiknek egyre sietősebb lett. Ahhoz, hogy egy polgárasszony felügyelje a háztartást, a gyermek nevelését, eljárjon az egyletbe jogaiért harcolni, sőt, idővel még munkába is álljon, s mindenközben vonzó maradjon, gyorsan és könnyen kezelhető öltözetre és frizurára volt szükség. A szoknya hosszával együtt rövidült a haj is. Megjelent az eton, a bubi. A rövid frizurák kivitelezésében a hajszárítás formázást is jelentett. A monstrum gépezetet a német ipar fejlesztésének köszönhetően pár évtized alatt felváltotta a kézi hajszárító: a Sanitas vállalat 1909. január 22-én vezette be a piacra, kb. 2 kilógrammot nyomott, márkanevét a meleg alpesi szélről kapta.

Image

A hajszárítót a német nyelvterületen azóta is főnnek hívják, és hímnemű, ahogy ezt a szeleknél már megszoktuk. A kézi hajszárítást a műanyag megjelenése forradalmasította. Az AEG 1928-ban hozta forgalomba az első bakelitból készült főnt, ekkor alakult ki a máig meglévő pisztolyforma. A hajszárító a háztartásokban a második világháború után vált általánossá.  Európában és a tengeren túl is tovább folytak és folynak a fejlesztések.  Míg korábban a tömegcsökkentés, az ergonómia és a balesetveszély kiküszöbölése voltak a tervezés főbb irányai, a vetekedő konstruktőrök napjainkban az alábbi területeken törekednek a tökéletesítésre: 1. sokoldalú használat és formázási lehetőségek (kiegészítő szettek), 2. a hajszerkezet kímélése (ionos feltöltés) 3. a méret csökkentése a teljesítmény megőrzésével (bugyi, fogkefe, rúzs és hajszárító a retikülben). (A professzionális eszközök esetében a hangcsökkentés és az elektromos kábeltekeredés-mentesítés is prioritás.) A mi pedig a dizájnt illeti, mára a hajszárító is a mobiltelefonhoz hasonló státuszszimbólummá vált. A nyolcvanas évek vicces és színes ipari formaáthallásai (rádió, hangszóró, mikrofon) helyett ma a legtöbb népszerű márka az áramvonalas, dominánsan fekete és króm megjelenéssel leginkább a luxusautók kipufogó csövére hajaz. Nincs messze az idő, amikor az Apple új technológiai megoldással rukkol elő: ez lesz az iFöhn.

ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s