K. C. Gillette — egy penge pali története

Kora reggel volt. A férfi elnyűtt arcát beszappanozta a kis tükör előtt. Alig emelte arcához a pengét, amikor a vonat hirtelen fékezett. Kiadósat káromkodott és a vasúti mosdó lefolyójába hajította nyeles borotváját, miután sikerült füle alatt jókora sebet ejtenie.

Az eldobható pengéjű biztonsági borotva feltalálásának pillanatát többféle történet őrzi. A legendás eszköz ötlete valószínűleg mégis sokkal prózaibb körülmények között pattant ki King Camp Gillette fejéből, aki leleményes szülők gyermekeként látta meg a napvilágot 1855-ben, Wisconsin-ban. Apja igazi ezermester volt, több találmányt is jegyzett, anyja pedig saját konyhai kísérleteiből szakácskönyvet adott ki, amely száz éven át népszerű maradt. A fiú 17 éves korától utazó kereskedőként dolgozott. Munkája során azt látta, hogy a rövid használati idejű és olcsó tömegtermékeken lehet igazán keresni. 1895-ben ötlött fel benne a gondolat, hogy egy négyszögletes acéllemez szélét megélezve olyan önborotvát lehetne létrehozni, amelynek pengéje eldobható. Biztonsági borotva ugyanis már létezett akkoriban (Star márkanéven), de az új eszköz még ugyanolyan kovácsolt acélpengével volt ellátva, akár az egyenes borotva. Ez a penge hamar elvesztette az élét, vagyis a használatot mindig fenéssel kellett kezdeni.

Gillette több vasmunkást is megkeresett ötletével, de mindegyik állította, hogy amit kér, technikailag kivitelezhetetlen. Hat év múlva talált végre egy mérnököt (William Nickerson), aki képes volt legyártani az újfajta pengét préselt acéllemezből, alacsony költségen. 1901-ben Gillette és Nickerson céget alapított (American Safety Razor Company), amely nem sokkal később Gillette nevét vette föl. 1903-ban kezdték forgalmazni az új terméket: a pengét 20 darabos kiszerelésben 1 dollárért, a borotvával egy vételben pedig 5 dollárért. Mivel a penge csomagolásán Gillette képmása szerepelt, hamarosan övé lett az egyik legismertebb férfiarc világszerte. A cég lendületesen növekedett. Az I. világháború alatt az amerikai kormány 3,5 millió borotvát és 36 millió pengét rendelt meg a vállalattól. A ’20-as évekre Gillette lett a wales-i herceg, de a svéd király udvari beszállítója is. A legjobb reklám mégis az volt, amikor a párizsi iroda Charles Lindbergh-et egy Gillette Gold Traveler szettel ajándékozta meg, miután elsőként átrepülte az Atlanti-óceánt. 1929-ben a vállalat egyik versenytársával egyesült. Az új vezetés a cég pénzügyi adatainak felülvizsgálatakor fényt derített arra, hogy Gillette az előző öt évben túljelentette a cég bevételeit. A bizalom megrendült, a tőzsdei részvények 125 dollárról 18-ra zuhantak. Mindezt a világgazdasági válság tetézte. Gillette alig 14 hónappal a kudarcos események után megkeseredve halt meg. Nem tudhatta, hogy vállalata túléli majd a krachot, sőt az új évezredre ismét globálisan vezetni fogja a férfi testápolási termékek piacát. Bár a cég időközben írószerekkel (Parker, Waterman), fogápolási cikkekkel (Oral-B) és alkáli elemekkel (Duracell) is bővítette a profilját, a borotválkozással kapcsolatos, férfiasan tökéletes termékeken alapul a teljes forgalom több mint 50 %-a ma is.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s